
Czym jest storytelling i jak go wykorzystać na korzyść swojej marki?



Dlaczego temat storytellingu w marketingu pojawia się tak często? I czy faktycznie opowiadanie historii jest rozwiązaniem, które rozpędzi sprzedaż? Okazuje się, że za tym trendem stoją twarde dowody. To rozwiązanie nie tylko działa, ale i wcale nie wymaga bardzo skomplikowanych zabiegów narracyjnych.
Wykorzystanie storytellingu do wypromowania marki
Nawet przy ogromnych zasięgach i potężnych budżetach, klient może dalej nie czuć się zainteresowany zakupem.
Dlaczego?
Pierwszym pytaniem, które warto sobie zadać, jest Czy Twój klient jest w centrum narracji, jaką sprzedaje marka? Klienci o wiele częściej wybierają marki, w których to oni są bohaterami swojej historii, a marka jest narzędziem, które w swoich działaniach marketingowych pozwoli mu ten cel osiągnąć. Tak więc celem samym w sobie nie jest, aby klient zakupił produkt, ale spełniał założony przez siebie cel z jego pomocą.
Kolejnym ważnym elementem storytellingu jest wprowadzenie emocji. Twoi klienci są ludźmi z krwi i kości, więc nie zawsze kierują się racjonalnymi przesłankami przemawiającymi za kupnem akurat Twojego produktu. Większość decyzji, które podejmą, będzie opierać się o emocje i uczucia. Wykorzystanie historii angażujących emocje odbiorcy jest absolutnie kluczowe w storytellingu marki.
Dobra historia często może bezpośrednio przekładać się na budowanie pozytywnej opinii o marce. Odwraca też uwagę od jej ciemniejszej strony i wad. Nie bez powodu ludzie przez wiele lat myśleli, że składająca się głównie z cukru Coca-Cola nie jest szkodliwa dla zdrowia. Opowieść, którą przedstawiała marka w swoich reklamach, mocno odwracała od tego uwagę.
Storytelling i jego znaczenie w marketingu
Rozwiązania storytellingowe to nie tylko mityczna opowieść o bohaterze zmierzającym do swojego przeznaczenia, zintensyfikowana wzbudzaniem emocji. W historii warto dodatkowo podpierać się danymi. Ta metodologia pozwala markom zebrać dane, które pomogą w dobraniu najbardziej angażującej historii dla ich odbiorców.
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zapytać najbardziej zaangażowanych z nich o zgodę na wykorzystanie wizerunku. Podzielenie się ich historią w oficjalnych kanałach komunikacji Twojej firmy to gratka dla fanów. Dzięki temu autentyczne opowieści tylko potwierdzą, że Twój produkt zasługuje na uwagę.
Inne artykuły:

„Dobrze, że jesteś z nami, Krzysztofie” czyli o personalizacji w marketingu
O personalizacji w marketingu
Większość klientów, którzy spotkali się ze spersonalizowanym marketingiem, uważa, że ma on duży wpływ na decyzję o zakupie produktu. […]

Jak wykorzystać remarketing w aktywnym pozyskiwaniu klientów?
Remarketing to bardzo ważna forma docierania do potencjalnych klientów. Przede wszystkim, materiał reklamowy dociera do tych osób, które już wcześniej widziały naszą ofertę. Nie są to zatem osoby przypadkowe, oczywiście jeżeli kampanię remarketingową wcześniej odpowiednio skonfigurujemy. […]

Na czym polega projektowanie logo?
Logo powinno pokazywać dokładnie czym zajmuje się Twoja firma – ten największy nonsens powtarzany w branży, stłumi rozwój marki! Apple nie ma w logo komputera. Ikea mebli, a Sony telewizora. Żadna uwielbiana marka nie ilustruje tego czym się zajmuje. Jeśli chcesz, aby Twoja marka przyciągała klientów, to zdaj sobie sprawę, że Logo musi wykonać dla Ciebie dużo […]